طاسی ارثی ، درمان قطعی و توصیه ها

طاسی ارثی

اگر بپرسید که منظور از طاسی ارثی چیست می توان گفت به نازک شدن ، کم پشت شدن ، تغییر در سایز و اندازه مو ها ، نا منظم شدن رویش مو هاست . این فرایند ها نه بصورت یکباره بلکه بصورت متناوب و در مدت زمان نسبتا بلند اتفاق می افتد .
طاسی در مردان و زنان متفاوت و علائم مختلف دارد که بصورت خلاصه بیان میکنیم :

علائم طاسی ارثی در مردان :


کاهش ، کوچک شدن و یا از بین رفتن فولیکول های مو ، ریزش و طاسی را در برخواهد داشت که عوامل ژنتیکی در سرعت بخشیدن به ریزش و طاسی سر کمک خواهد کرد .
شروع ریزش و طاسی در مردان معمولا از پیشانی شروع می شود و باعث ایجاد نامنظمی در خط رویش مو در پیشانی می شود .

علائم طاسی ارثی در زنان :


ریزش مو در بانوان بیشتر باعث آشفتگی در سر و ریش موهای شقیقه و فرق سر می شود اما در زنان برعکس مردان ریش مو و طاسی به سرعت بر می گردد .
گویاست که هر ریزش مویی ، چه در مردان و چه در زنان نگران کننده نیست . ریزش مو در در مردان و زنان بین 20 تا 120 تار مو در طول روز کاملا طبیعی است .


عوامل ریزش مو و طاسی :


طاسی و ریزش مو عامل ارثی دارد که بصورت دائمی است اما دلایل دیگری وجود دارد که به آن ریزش مو یا طاسی موقت گویند :
- ریزش مو بر اثر بیماری خاص
- درمان سرطان و شیمی درمانی
- عامل استرس و اضطراب
- فقر آهن در بدن
- کاهش تدریجی و یا ناگهانی وزن
- استفاده از شوینده های ناسازگار با مو


" داروهایی مانند فیناستراید ، مینوکسیدیل و داروهایی با ترکیبات پروتئینی برای درمان طاسی ارثی مفید است . " اما حقیقت این است که این دارو ها غیر از عوارضی که دارند فایده چندانی برای بیمارانی که از این دارو ها استفاده کرده اند ندارد .
برای درمان طاسی و ریزش مو داروهایی وجود دارد که استفاده از آنها باعث حل مشکل شما خواهد شد اما دکتر هیرفیت به شما توصیه می کند بدون مشورت با پزشک و متخصص مو به هیچ عنوان از داروهایی که معرفی می شوند استفاده نکنید .
در صورت داشتن خارش و سوزش مداوم ، ایجاد لکه های طاسی در سر ، ریزش دسته ای مو به هنگام استحمام و یا شانه کردن مو ، شروع یکباره ریزش مو و یا حتی ترس و اضطراب از طاسی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا مشکل طاسی را پیش از جدی شدن ریزش مو درمان نماید .

خوب است که بدانید :


- یکی از دلایل طاسی ، گرفتن رژیم سنگین غذایی است . بدن برای تامین نیازهای خود دچار مشکل شده ، مواد مغذی و مفید را دریافت نمیکند ، بنابراین به نقاط مختلف سیگنال ارسال میکند و طلب مواد مغذی از اندام ها و اجزای غیر ضروری میکند . مو به عنوان یکی از اجزای غیر ضروری مواد مورد نیاز خود را به بخش دیگر بدن منتقل میکند و در نتیجه خود با کمبود منابع روبرو می شود و ریزش مو آغاز می شود .
- تصور از اینکه با تراشیدن مو ریشه های مو تقویت می شود و طاسی مو درمان می شود شبیه یک رویاست و هیچ بار علمی برای آن گزارش نشده است .
- طاسی ارثی میتواند از طرف هر کدام از والدین باشد و عامل وراثت متکی به یکی از آنها نخواهد بود .
- تحت فشار بودن مو ها یکی از دلایلی است که باعث طاسی خواهد شد . بطور مثال : بافتن ، شینیون کردن ، کلیپس زدن های مداوم باعث سست شدن ریشه مو ها خواهد شد . بدیهی است که استفاده از کلاه ، روسری باعث طاسی نخواهد شد .
- شوکه شدن باعث سرعت بخشیدن به ریزش مو خواهد شد اما دلیل آغاز طاسی نیست . ازاد شدن هورمون های استرس در بدن باعث تسریع در روند ریزش مو خواهد بود .
- مواد آرایشی و بهداشتی که اخیرا از طریق شبکه های اجتماعی و وبسایت ها تبلیغ میشوند که حاوی ریزدانه های رنگی هستند باعث ایجاد طاسی پنهان در افراد می شود . از خصوصیات این مواد رنگی میتوان به نا پایدار بودن آنها اشاره کرد که با اولین تعرق و شستشو از بین می روند .

طاسی را جدی بگیرید


وظیفه مو چیست ؟ تا به حال فکر کرده اید که به غیر از زیبایی که مو برای انسان به ارمغان می آورد دلیل دیگری برای وجود مو وجود دارد ؟ یکی از وظایف مو محافظت از پوست سر برای مقابله با نور آفتاب است . طاسی و عدم وجود مو درناحیه سر باعث صدمات جبران ناپذیری از جمله سرطان در دراز مدت خواهد شد . دکترهیرفیت توصیه میکند که تا زمان درمان طاسی به روش هایی از جمله کاشت مو از کرم ضد افتاب و یا کلاه برای نواحی طاس استفاده نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت